måndag 27 december 2010

Året 2010

JANUARI

Bokade en stuga i Ukkohalla och åkte dit med tjejerna. Stugan var helt grym, och detsamma gällde dagarna vi var där. Mycket mat, skratt och tårar! Var så skönt att komma bort från Jeppis, även om det bara var tre dagar. Eftersåt när man var hemma och hörde någon låt av renegade five eller oomph fick man dendär Ukkohalla känslan som inte går att beskriva. Och vi lovade att vara tillbaka inom dethär året.

FEBRUARI

Februari var nog bara en månad som flög förbi. Börjat övningsköra och sökte nog mest efter en bil på dagarna.

MARS

Blev MYNDIG! och därmed min bästa månad. Köpte en golf, tog körkortet och började leva. haha
Nej, men fick nog en liten ålderskris där. Minns hur jag första gången körde genom stan, utan att ha Farsan på passagerarsätet som sa allt var man fick köra, vem som ska köra före osv. Det kändes tomt!
man kände sig vuxen.


















APRIL

Fick färdigt alla gymnasiekurser! Ingen mer Finskalektion som man plågat igenom varje dag utom måndagar.
inga 2 sidor lång text som ska översättas till varje lektion, ingen Finskalärare som flippar ur, eller gör så att vi gör det. Och inte heller någon engelska, modersmål eller realen mer. Dåjust kändes det inget annat än lugnt att gå i skolan, att bara ha YA! lektioner kvar.

Kom hem efter skolan en dag och möttes av en stinkande blodlukt i hela hjälpköket och det såg ut att ha varit ett större blodbad. Hela golvet var täckt med blod.  Blev helt i panik eftersom man inte visste vad som hänt, men det visade sig vara Molly, vår flatcoated retriever som halvt hade haft ihjäl Syrrans mindre hund Kiira. Nacken var helt sönder sa dom, och malena och sara hade redan kört iväg till veterinären. Men ingen här nära tog emot, så dom körde till Nykarleby, där kunde dom inte göra något och jag hoppade i min bil och körde snabbt efter dom. Hade full fart mot Småbönders och så kommer en grop i vägen och bilen tjuter STOP! Oljetrågen hade gått sönder och där stod vi. Morsan fick ta sin bil och sen lyckades vi ta oss till småbönders. Lukten var outhärlig, och kiira visste man inte när hon skulle sluta andas. Dom sa att det inte såg lovande ut, men opererade flera timmar, och nu 8 månader senare är hon sitt gamla jag igen. nästan iaf.

MAJ

Drog iväg till Gotland 5 veckor på praktik. Hade egentligen väntat mer på att slippa iväg till Gotland än att fylla 18, men hade kommit så nära tjejerna, och 5 veckor kändes allt för länge att vara bort från dem.
Sen trodde jag inte det skulle vara svårt att säga hejdå till dom där hemma heller, men just före var det som nånting brast, och det kändes som om det var sista gången man var hemma. Blev krokodiltårar och en klump med i halsen ända fram till nynäshamn där farsan skulle vända hem. Sedan var man ensam i hela stora världen. Körde på båten och satte mig vid ett bord och satt i samma ställning 3 timmar och så var man framme. Då var alla hemkänslor borta och man såg bara framemot att få vara där.
Och det var nog kärlek vid första ögonkastet. Alla männsikor var ju så trevliga, inte falsktrevlig som man ofta har en bild av svenskar. Och jag saknar människorna därifrån.
Fick inte heller långa dagar när jag var där, utan tog bilen varje dag och körde till olika ställen och gick flera km på stränder eller runt ringmuren osv. Och ville aldrig därifrån. Älskade att få vara sig själv, ensam, utan att behöva bry sig. Och ingen som lade sig i vad man gjorde och inte gjorde.
Sen var veckorna förbi och man skulle hem. blev rätt känslosam då med, och även då kom det krokodiltårar.  Kiika och mena skulle komma till sthlm och möta mig och det är jag ännu evigt tacksam för.
Annars skulle jag antagligen ännu köra runt, skräckslagen på motorvägarna. Men hem kom vi allihop, och
från att ha farit när det bara var grått, regnit och kallt, var man hemma till en grön sommar.
Det var nog det bästa jag gjort att fara iväg. och skulle inte tveka att göra det igen.









Från en kvällspromenad

JUNI

En av alla våra resor till Haparanda. Oftast kommer vi på dagen före att nu gör vi något, och oftast blir det också att hämta snus och skopunkten. Finns inget skönare än att åka iväg med tjejerna, man har flera timmar på sig att prata om allt och lite till. och samtidigt ha stereon på full volym med gamla sköna låtar.

JULI

Påbörjade mitt lägenhetssökande. Mela skulle också ha en lägenhet så vi sprang båda runt och kollade ett tiotal och ringde på hundratals. Och man var aldrig helt nöjd och tänkte nog ge upp tillslut.
Skrev en annons, och dagen efter hade jag en lägenhet. Inte en 2:a som jag ville ha, utan en etta men en snygg sådan. Dock på ett mindre bra ställe. Men trivdes jättebra, och har gjort det tills dehär senaste veckorna. men nu har grannarna blivit värre och funderar hårt på att flytta.
Hursomhelst så har man lärt sig att det inte är så billigt att flytta. Man får räkna med lite mindre pengar osv. Men det är det värt!
Men var ju också tvungen att söka ett nytt hem till hästarna, och dom har jag verkligen saknat. Spec charmy som jag haft i över 5 år. Men hon är nu 5 km från mig och jag vet att hon har det bra där, och jag kan hälsa på henne när jag vill. Men det är ju inte samma sak som att bo hemma och ha henne utanför huset.

AUGUSTI

Började skolan igen med en ny klass med inriktning mental&missbruk. Vi var 8 personer och en blandning av allt så att säga. men vi klickade lika bra för det, och jag trivs jättebra. Nu är vi bara 7 stycken kvar, och vår handledare är tydligen sjukskriven på obestämd tid, men vad gör det. vi har 5 månader kvar med en praktik på 6 veckor, sedan e man klar!

SEPTEMBER

Tyngsta månaden dethär året! Skrev alla studentskrivningar och hade en hel massa annat på en och samma gång. Klarade iallafall skrivningarna, och studentmössan är säker! Men kommer Att skriva om engelskan och finskan nu i februari för att försöka höja vitsorden lite.

Var också på studiebesök med klassen till rättspsykiatriska och vasa fängelse. Otroligt intressant, och man fick upp ögonen för en möjlig väktarutbildning. Men så många yrken som jag skulle vilja ha borde jag sluta drömma.

OKTOBER

Blev Ukkohalla för en andra gång. Kul att se hur mycket saker och ting förändrats, men kan nog bara påstå att nästan allt blivit till det bättre sedan förra gången. Var lika skönt att åka dit som i Januari, och ännu en gång blev man påmind om vad riktiga vänner är. Även om man låtsas vara en som kan ta vara på sig själv skulle jag inte komma nånstans utan dom!


NOVEMBER

Bokade en resa till Puerto rico, och åkte dit med syrran. Var mitt uppe i alla möjliga skolarbeten, praktik, osv, så ännu skönare att komma bort från stressen och kylan en vecka. Resan dit på 17 timmar var inget vidare och kom dit mitt i natten och hotellet hade ingen luftkonditonering. så det första man tänkte var nog att en vecka kommer att gå vääldigt långsamt. Men så blev det inte. Veckan var över på en gång, och sen hem till kalla finland igen.
DECEMBER

Denhär månaden har gått väldigt snabbt. Har inte ens hunnit skaffa en julgran till lägenheten, men det börjar bli lite sent nu. Har också brutit min tradition att äta upp chokladkalendern i förväg så den står oöppnad i skrubben nånstans. Och om bara 5 dagar är det nyår! Vet inte ännu vad vi hittar på, men alltid blir det något!











Har också insett hur falska männsikor kan vara under dethär året, och jag vet att jag också kan verka vara en aning falsk. Förut litade jag på allt och alla, men nu tänker jag en eller två gånger före. Vilket gör att man gör bra och mindre bra saker. Är ledsen om någon börjat må dåligt pga mig, men det är aldrig min mening. Eller oftast inte. Men jag har också försökt finnas till för dom som verkligen förtjänar det, och jag vet också att jag har dom som aldrig skulle gå bakom ryggen och som alltid finns där. Så för mig gör det inget vad folk än tycker och tänker om mig. Det är inte dom jag bryr mig i.

En kort sammanfattning av 2010. Och ifall jag inte uppdaterar förrän nyår ( vilket jag antagligen nog gör) så Gott nytt år alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar