måndag 29 augusti 2011

1. 10 fakta om mig själv


1. När jag var liten älskade jag djur över allt annat. Myggorna tyckte jag synd om och kunde sätta mig på en sten där det fanns tusentals av dom och lät dem suga blod hur mycket dom ville. Flugorna räddade jag när dom fastnat i dedär klibbiga flugremsorna. Jag har hoppat framför fåglar när andra stått och siktat med luftgevär mot dem. Det jag hatade mest av allt var när jakten började, och jägarna hade jag stor lust att skjuta själv. För mig var djuren precis lika viktig som människor, om inte viktigare. Jag ville alltid bli vegetarian, och har många gånger småtjafsat med pappa när jag inte ätit kött. Jag hade alltid sängen full med mjukisdjur och kunde inte sova förrän alla hade ett täcke på sig.

2. Jag har väldigt svårt att säga nej oberoende vad det handlar om. Jag skall nog ha en riktigt bra orsak att tacka nej om någon frågar om jag kan ta ett extra arbetsskifte och jag är aldrig hemma från jobbet om jag inte är riktigt sjuk.

3. Jag är en sälvständig person, och har inget emot att åka iväg helt ensam och låta tankarna snurra hur dom vill. När jag var yngre satt jag mest inne på mitt rum eller i stallet med min fyrbente vän på helgera, och jag trivdes helt utmärkt så. Jag tycker absolut om att ha människor runtomkring, annars hade jag knappast valt ett vårdyrke, men ibland behöver jag få komma iväg en stund. 

4. Jag är väldigt godtrogen av mig, vilket kanske är både prositivt och negativt. Jag anser att alla ska få en chans att visa vem dom är även om rykten säger nåt helt annat. Morsan är alltid helt orolig om jag ska iväg nånstans eftersom jag litar fullt och fast på allt och alla. Ibland har jag förstås fått ta en smäll och insett att det legat sanning i vad andra sagt, men det kan man ju inte veta förrän man själv sett det, och så tänker jag fortsätta. Alla får en chans, men bara en.

5. Jag kan inte leva utan musik. När jag är glad måste jag lyssna på musik, när jag är arg, ledsen, deppad, stressad osv ska musiken vara med. Jag är lite av en allätare när det gäller musiksmak, men undviker opera, rap, dansband och liknande. det som öronen får stå ut med mest är nog rock/pop.

6. Jag måste ha städat runtomkring mig för att jag ska trivas. (Det skulle man kanske inte tro om man tittade in i mitt rum nu, men nu trivs jag ju inte heller.) När jag kommer hem och ser att alla lämnat fram grejer efter sig är tålamodet som bortblåst och jag blir helförbannad och går runt och skriker på alla. Men sen orkar jag inte vänta och skrika tills dom plockat upp efter sig, så slutar alltid med att det är jag som städar själv. Men ju argare jag är desto snabbare tar det.

7. När det gäller kläder så har jag alltid jättesvårt att besluta vilka plagg jag ska ta på mig. Jag kan tex ha storstädat hela rummet och klädskåpen, men ska jag ut samma kväll är golvet täckt med kläder förrän jag vet vad jag skall ha. Så för att undvika ett klädkrig varje morgon brukar jag komma överens med mig själv vad jag skall ha redan kvällen innan. Men är jag däremot bara hemma eller ska till jobbet duger precis vadsomhelst.

8. Jag har inte rökt i hela mitt 19 åriga liv. Eller, jag har aldrig dragit ner röken i lungorna. Om det är nånting jag verkligen avskyr så är det just tobak. Det känns helt enkelt smutsigt och äckligt. Sen hade jag prao på sjukhuset på en avdelning var en massa rökare var inne pga tobaken och där fick jag minsann skräcken. Har också i min nuvarande utbildning tvingats sitta i lägenheter var tobaksrök fungerat som möbler. Det är ju ditt val om du röker eller inte, har jag inget med att göra, men sålänge du sitter i min bil eller i mitt framtida hus så är rökning totalförbjuden.

9. Ända sedan jag lärt mig hålla i en penna har jag suttit och tecknat och målat fram till några år sen. Jag hade högar av teckningar överallt. 95% av teckningarna bestod av hästar. Besticken höll jag i som om de vore pennor. Jag fick beställningar från höger och vänster när kompisarna ville ha teckningar och jag ritade så att pennorna glödde. Bildkonst var såklart mitt favoritämne. Efter högstadiet hade jag sökt in till konstskolan, men ena hästen dog och jag vägrade lämna Charmy ensam så det blev närvårdare här i bennäs istället. Det senaste året har jag knappt haft tid att måla eller teckna nånting alls, Borde ta itu med det igen så jag inte glömmer hur man gör.

10. Jag är världens olycksfågel eller rättare sagt klumpeduns. Jag går alltid runt med blåmärken lite överallt, skrubbsår från att ha snubblat i trappor, brännmärken av plattångar, revor av arga katter osv. Är det inte jag som går runt trasig så syns det på omgivningen runtomkring mig. Tappar och söndrar saker hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar